نمایش نوار ابزار

لایحه تجارت : مفید یا مخرب ؟

سه شنبه 7 ژانویه 2020
قانون تجارت ،قانونی است که هر روزه تمامی شرکتها ، کسب و کارها و … با آن مواجه هستند و سروکار دارند ، بسیار عجیب است که این قانون تا ااین حد برای مجلس و دولت بی اهمیت جلوه میکند . اولا مگر نه اینکه دور از عقل و تدبیر است که تجارت در ایران با قوانینی که بیش از 80 سال پیش تدوین شده ، راهبری و هدایت شود؟ ثانیا یک سوال اساسی وجود دارد و اینکه چرا باید این قانون تا این حد غیر کارشناسی اصلاح شود ؟

قانون تجارت یکی از قوانین اصلی هر کشوری است که از آن به قانون اساسی اقتصاد نیز تعبیر می‌شود. وضع نخستین قانون تجارت در ایران به سال ۱۳۱۱ بر می‌گردد که متن قانون پیشنهادی در مجلس شورای ملی به تصویب رسید. از آن سال به بعد قانون تجارت بدون تغییر اساسی باقی ماند و همین امر موجب شد تا با توجه به تحولات اقتصادی در دهه‌های بعدی، احساس نیاز به تغییر قانون تجارت در اواخر دهه ۷۰ شمسی حس شود.

بر همین اساس از ابتدا دهه ۸۰ شمسی گروهی از اساتید و مدیران مرتبط با حقوق تجارت دور هم جمع شدند تا به تدوین قانون تجارت جدید بپردازند. نتیجه تلاش این عده در سال ۱۳۸۴ در قالبت لایحه پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شد اما به دلیل حجم بالا لایحه در دستور کار مجلس قرار نگرفت.

در نهایت در سال‌های ۹۱ و ۹۳ مجلس مبتنی بر اصل ۸۵ قانون اساسی، لایحه تجارت را در کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس به تصویب رساند اما شورای نگهبان با این اقدام مجلس مخالفت کرد و استفاده از اصل ۸۵ قانون اساسی را صحیح ندانست و برای همین هم لایحه را به مجلس بازگرداند.

لایحه تجارت و ایراد اصل ۷۴ قانون اساسی

پس از ایرادات شورای نگهبان، لایحه تجارت برای چند سال در مجلس مسکوت ماند تا در نهایت مجلس دهم از مرداد ۹۸ دوباره بررسی لایحه تجارت را در دستور کار خود قرار داد و سه دفتر از پنج دفتر لایحه تجارت را به تصویب رساند و به شورای نگهبان ارسال کرد اما این دفعه نیز شورای نگهبان از لایحه تجارت ایراد گرفت و آن را مغایر با اصل ۷۴ قانون اساسی تشخیص داد.

در این زمینه هادی طحان نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان در یک نشست رسانه‌ای گفت: «در خصوص لایحه تجارت، این مصوبه صرفاً سه کتاب از لایحه دولت بود؛ یعنی تنها بخش‌هایی از لایحه دولت در مجلس تصویب و به شورا ارسال شده بود و این تلقی را ایجاد می‌کرد که ممکن است لایحه دولت دستخوش تغییرات بنیادی شود، لذا از نظر شورا مغایر اصل ۷۴ قانون اساسی شناخته شد».

تغییر دفعی قانون تجارت منسوخ شده است

پس از ایراد شورای نگهبان از لایحه تجارت، مخالفان این تصمیم به بیان انتقادات خود از شورای نگهبان پرداختند اما برخی دیگر از حقوقدانان از این تصمیم شورای نگهبان دفاع کردند.

در این خصوص جواد معتمدی، حقوقدان و مدرس دانشگاه گفته است : «ایراد اصل ۷۴ قانون اساسی که توسط شورای نگهبان از لایحه تجارت گرفته شده است به دلیل تغییرات زیاد متن لایحه در مجلس بود به گونه‌ای که متن لایحه کمترین شباهتی با لایحه ارسالی دولت نداشت».

وی افزود: «لایحه تجارت از نظر قانونی نه لایحه دولت است و نه طرح مجلس و متنی که مجلس به شورای نگهبان ارسال کرده است هیچکدام از تشریفات قانونی را طی نکرده است».

این حقوقدان خاطر نشان کرد: «نهادهایی در لایحه تجارت در نظر گرفته شده است که علیرغم مزیت‌هایی که دارد اما با نظام حقوقی ایران همخوانی نداشته و اگر به مرحله اجرا برسد مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

معتمدی با انتقاد از تصمیم مجلس برای تغییر دفعی قانون تجارت، گفت: «تغییر دفعی قانون تجارت تصمیم نادرستی است و الان در جهان تغییر دفعی قوانین مادر منسوخ شده است و به جای آن باید به صورت موردی و مسئله محور قانون تجارت را اصلاح کرد».

بازگشت لایحه تجارت به مجلس صحیح بود

جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز انتقادات مطرح شده نسبت به شورای نگهبان را وارد ندانست و گفت: «لایحه تجارت دارای ایرادات اساسی بود ولی متأسفانه در مجلس دهم بخش زیادی از ماده‌های آن به سرعت تصویب و به شورای نگهبان قانون اساسی جهت تأیید نهایی ارسال شد».

وی ادامه داد: «بازگشت این لایحه از شورای نگهبان کار بسیار خوبی بود. در مجلس یازدهم فرصت داریم به صورت دقیق لایحه مذکور را بررسی کنیم. لایحه تجارت در مجلس یازدهم مجدداً بررسی خواهد شد».

این نماینده مجلس در خصوص اصلاح لایحه تجارت در مجلس هم خاطر نشان کرد: «در مجلس یازدهم زمان زیادی را به بررسی لایحه تجارت اختصاص خواهیم داد و در همین راستا از تمام کارشناسان دعوت خواهیم کرد تا نقطه نظرات خود برای غنای هرچه بیشتر لایحه ارائه کنند».

ضرورت توجه بیشتر نمایندگان به نظرات کارشناسی

به نظر می‌رسد علت اصلی ایرادات موجود در لایحه تجارت را باید در شتاب زدگی مجلس دهم در تصویب این لایحه جست و جو کرد، موضوعی که از نقش آفرینی مؤثر اساتید و کارشناسان حقوقی و اقتصادی جلوگیری کرد. بر این اساس لازم است تا نمایندگان مجلس یازدهم اگر قصد اصلاح قانون تجارت را دارند، شرایطی را برای شنیدن نظرات کارشناسی فراهم کنند تا ایرادات موجود در لایحه تجارت رفع شود و آن طور که برخی کارشناسان معتقدند این لایحه به صورت مسئله محور اصلاح شود.

بهرحال چندی پیش لایحه قانونی ، قانون تجارت در صحن اصلی به رای گذاشته شده و به تعبیری تکلیفش مشخص شد ، اما نظر غریب به اتفاق افراد و کارشناسانی که منتظر این اصلاحیه بودند و به حق نبود اصلاحیه ای بروز برایشان دغدغه بود ، ناامید شدند . ناامید از اینکه بعد از اینهمه معطلی ، نتیجه ، نتیجه ای پر از اشکال و ایراد است .
در این مقاله گزارشی از 2 روزنامه را در خصوص لایحه قانون تجارت که در سال 98 به رای گذاشته شده است را میخوانیم :

روزنامه فرهیختگان

شعبده بازی بهارستان با قانون تجارت

قانونی که در سال 1311 براساس مبانی قانون تجارت فرانسه نوشته شده و به تصویب مجلس ملی رسیده بود، سرانجام پس از 70 سال در اوایل دهه 80 مورد بازنگری دولت وقت قرار گرفت. با این حال لایحه‌ای که دولت در آن سال‌ها به مجلس ارسال کرد حدود 14 سال در راهرو‌های مجلس خاک می‌خورد و هربار تلاش مجلسی‌ها برای به تصویب رساندن آن به بن‌بست می‌رسید. اما بالاخره پس از کش‌وقوس‌های فراوان، سال گذشته کلیات این لایحه به تصویب مجلس رسید و از شهریورماه امسال این لایحه در دستورکار مجلس قرار گرفت. با این حال تصویب برخی مواد این لایحه انتقاد بسیاری از کارشناسان را به‌دنبال داشته است؛ به‌خطر افتادن حقوق مالکیت، تفسیر‌پذیری بسیاری از مواد که منجر به ایجاد پرونده‌های قضایی می‌شود و همچنین تناقض مواد قانونی با یکدیگر ازجمله اشکالاتی است که بسیاری از حقوقدانان با طرح آنها خواستار بازگشت این لایحه به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شده‌اند. در کنار حقوقدانان و کارشناسان اقتصادی، برخی نمایندگان مجلس هم از دیگر منتقدان تصویب این لایحه هستند.

کد تجاری ناپلئون، مبنای قانون تجارت ایران! مجموعه قوانین تجارت کشور از سه بخش اصلی تشکیل شده است که عبارتند از: «قانون تجارت مصوب سال 1311، قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی مصوب 1318 و لایحه قانونی اصلاح قسمتی از مقرارت قانون تجارت مصوب سال 1347.» در این بین قانون تجارت ایران که برمبنای قانون تجارت فرانسه معروف به کد ناپلئون ترجمه و تهیه شده‌، مهم‌ترین مجموعه مدون قوانین مربوط به امور بازرگانی کشور است که اساس حقوق تجارت را تشکیل می‌دهد. علاوه‌بر اینکه از آخرین تحولات مقررات تجاری در ایران مدت زمان زیادی سپری شده است، قواعدی هم که از آن برای نگارش قانون در ایران استفاده شده، خود قوانین در همان زمان هم قوانین به‌روزی نبوده‌اند. برای نمونه، قانون تجارت در کد تجاری ناپلئون مصوب ١٨٠٧ میلادی و قانون اداره تصفیه در قانون فدرال سوئیس مصوب ١٨٧٠ میلادی ریشه داشته است، لذا در زمان تصویب با منبع اقتباس خود به ترتیب حدود ۱۲۵ و ٧٠ سال فاصله زمانی داشته‌اند.

قانونی که 50 سال بدون تغییر بود از تصویب قانون تجارت در ایران نزدیک به 90 سال می‌گذرد و آخرین تغییرات عمده در آن به بیش از 50 سال پیش برمی‌گردد. در این بین پیدایش تجارت الکترونیک، تاکید بر عنصر کارآمدی و شفافیت در امر تجارت، تسهیل روند تجاری، ابزارهای نوین و همچنین توجه به رتبه جهانی فضای کسب‌وکار در ایران ضرورت تغییر و تحول قانون تجارت در ایران را بیش از پیش نمایان می‌کند. بنابراین حتی اگر هم قوانین تجاری در دوره تصویب کارآمد و کافی بوده‌اند اما امروزه با توجه به تغییر و تحولات حوزه تجارت و بازرگانی بعید است قوانین قرن گذشته بتواند کارایی خود را داشته باشند. درواقع ایراد اساسی قانون تجارت ایران این است که با تحولات جامعه آنچنان که باید و شاید هماهنگ نشده و به‌نظر می‌رسد برای هماهنگ‌شدن هم آماده نیست.

14 سال ناکامی برای اصلاح قانون تجارت اولین تلاش‌ها برای اصلاح قانون تجارت به اوایل دهه ۸۰ برمی‌گردد که وزارت بازرگانی مامور تدوین لایحه قانون تجارت شد. سرانجام در سال 84 این لایحه در هیات دولت با 1208 ماده به تصویب رسید و تقدیم مجلس هفتم شد. عمر مجلس هفتم برای تصویب لایحه مذکور کفاف نداد و این لایحه در مجلس هشتم در دستورکار قرار گرفت. با توجه به آنکه لایحه قانون تجارت مشتمل بر بیش از 1000 ماده است و عملا بررسی آن در صحن علنی مجلس بیش از دو سال به‌طول می‌انجامد، سرانجام مجلس هشتم بررسی این لایحه را به کمیسیون حقوقی و قضایی محول کرد. پس از بررسی‌های لازم، کمیسیون به این نتیجه رسید که اصلاح قانون کافی نیست و باید از نو قانونی نوشته شود. در سال 1388 اقدامات لازم برای تدوین قانون تجارت شروع شد و در سال 1390 لایحه قانون تجارت توسط کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هشتم مورد تصویب قرار گرفت و در جلسه علنی 23 فروردین 1391 مجلس شورای اسلامی با اجرای آزمایشی آن به مدت پنج‌سال و تحت اصل 85 قانون اساسی موافقت کرد. طبق اصل 85 قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی می‌تواند در موارد ضروری صلاحیت وضع قوانین آزمایشی را به کمیسیون‌های خویش تفویض کند، از این‌رو وجود ضرورت ازجمله شرایط امکان قانونگذاری تفویضی است. پس از آنکه مجلس شورای اسلامی اختیار بررسی و تصویب مواد قانون تجارت را به کمیسیون حقوقی و قضایی محول کرد و به تصویب رساند؛ شورای نگهبان تصویب در کمیسیون را ناکافی ‌دانست و با ایراد اصل 85 قانون اساسی، لایحه را به مجلس عودت داد. پس از سال‌ها تلاش بدون نتیجه برای اصلاح این قانون، سرانجام در فروردین 97 کلیات لایحه تجارت به تصویب رسید و بررسی جزئیات آن در صحن علنی مجلس از یکشنبه، سوم شهریور سال 98 آغاز شد. تصویب مواد این قانون به‌قدری عجولانه بود که انتقاد بسیاری از کارشناسان، حقوقدانان و حتی نمایندگان مجلس را نیز به‌دنبال داشت، چنانکه حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مصاحبه با رادیو با اشاره به تصویب 10 دقیقه‌ای 331 ماده لایحه اصلاح قانون تجارت در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: «ضرورت داشت با توجه به اهمیت موضوع، کمیسیون مزبور بندبه‌بند 331 ماده لایحه قرائت و به‌لحاظ تخصصی بررسی، مصوب و درنهایت برای رای‌گیری به صحن ارسال می‌کرد.» اما مساله فقط به تصویب عجولانه مواد این قانون مربوط نمی‌شود، بلکه ایراد اساسی به تصویب این قانون، ابهاماتی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حقوقی و اقتصادانان، به‌جای تسهیل امور تجاری و بهبود فضای کسب‌وکار، عملا بستری برای انواع کلاهبرداری‌ها و سوءاستفاده‌ها را فراهم خواهد کرد.

40 ماده مبهم و چندپهلو یکی از ایرادهای اصلی این لایحه وجود عبارات مبهم و تفسیرپذیر در بندهای مختلف آن است که می‌تواند بستر مناسبی را برای تخلف و برهم خوردن نظم تجاری کشور فراهم کند. برای نمونه یکی از این ابهام‌ها، تکیه قانون در مواد بسیاری به عرف است؛ این در حالی است که عرف در هر مساله‌ای، در هر موضوعی و در هر منطقه جغرافیایی معنای خاص خود را دارد که باید سازوکار مشخصی در این زمینه تعریف شود تا از مشکلات و دعوی‌های آینده که منجر به تشکیل پرونده‌های حقوقی می‌شود، جلوگیری شود. برای نمونه در بیش از 40 ماده از عبارات مبهم و چندپهلو همچون «متعارف» و «عرف» استفاده شده است، این در حالی است که استفاده از این عبارات در قانونگذاری در شرایطی مجاز است که تعریف این عبارات در خود قانون مشخص‌شده باشد.

قانونی پر از تناقض‌ یکی دیگر از ضعف‌هایی که در لایحه اصلاح قانون تجارت وجود دارد، تناقض بند‌های مختلف این لایحه است. برای مثال در ماده 18 لایحه بیان شده اختیار نماینده حقوقی نیازمند طی تشریفات اداری و ثبت رسمی نیست، در حالی که در ماده 19 فرض را بر ثبت رسمی نمایندگان حقوق گرفته است. همچنین ماده 18 لایحه تجارت علاوه‌بر اینکه بستری برای انواع کلاهبرداری‌ها و سوءاستفاده‌ها محسوب می‌شود با ماده 19 لایحه تجارت در تناقض است، چراکه در این بند شرط عزل نمایندگان حقوقی را که به‌صورت رسمی به ثبت دفاتر تجاری رسیده‌اند، ثبتی رسمی عزل و آگهی می‌داند. به عبارتی، در ماده 18 برای اختیار نمایندگان حقوقی مسیر ثبتی در نظر گرفته نشده اما برای عزل نماینده حقوق مسیر ثبتی پیشنهاد شده است. علاوه‌بر تناقض بین ماده 18 با ماده 19 لایحه تجارت، باید گفت خود ماده 18 نیز خالی از ایراد نیست و در نظر نگرفتن راهی برای ثبت رسمی نماینده حقوقی، بستری برای انواع کلاهبرداری‌ها و سوءاستفاده‌ها خواهد بود.
قانونی علیه حقوق مالکیت در ماده «5» لایحه تجارت ذکر شده اثبات ادعای مرتبط با قرارداد نیازمند تشریفات خاصی نیست و با استناد به شهادت شهود امکان‌پذیر است. حذف تشریفات از قرارداد‌های تجاری به‌معنای حذف نظارت حاکمیت از انعقاد و فسخ قرارداد است؛ همچنین کافی‌بودن استناد به شهادت شهود نیز به‌معنای ابطال‌پذیری اسناد رسمی و قولنامه در مقابل شهادت‌های واهی در دادگاه است؛ این در حالی است که کارشناسان معتقدند قانونگذار باید با حمایت از اسناد رسمی و ثبت‌شده در مقابل قولنامه و شهادت‌های واهی، از مالکیت آحاد مختلف جامعه صیانت کند. پیامد چنین امری چیزی جز از تزلزل حقوق مالکیت و بستر‌سازی برای سوءاستفاده افراد سودجو نیست.

لزوم بازنگری مجلس بررسی مفاد تصویب‌شده لایحه تجارت نشان می‌دهد این لایحه بدون در نظر گرفتن تبعات حقوقی و اقتصادی آن تدوین و در صحن علنی مجلس در حال تصویب است و لازم‌الاجرا شدن این لایحه در آینده نه‌تنها از مشکلات حوزه تجارت کم نخواهد کرد بلکه بر مشکلات آن خواهد افزود. مجلس شورای اسلامی باید برای جلوگیری از بروز تبعات خسارت‌بار تصویب و اجرای لایحه تجارت، هرچه سریع‌تر لایحه مذکور را به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بازگرداند تا پس از انجام کارشناسی‌های لازم، دوباره در صحن علنی مجلس مطرح و به آن رسیدگی شود.

گزارش «صبح‌نو» از لایحه‌ای که سه دوره مجلس را تجربه کرد 

اما‌ و اگرهای اصلاح قانون تجارت

لایحه تجارت که یکی از لوایح پرماجرای سه دوره مجلس شورای اسلامی است، این روزها مورد بحث و بررسی موافقان و مخالفان قرار گرفته است. لایحه تجارت که با هدف اصلاح قانون تجارت به مجلس ارائه شده، یکی از لوایحی است که بحث‌ها بر سر آن زیاد است و اظهاراتی از سوی موافقان و مخالفان آن مطرح شده. این لایحه پس از اینکه یک‌بار در مجلس هشتم و یک‌بار در مجلس نهم از سوی دولت به قوه ‌مقننه ارائه شده بود، در مجلس دهم نیز تقدیم شده است تا سه دوره قوه‌ مقننه را تجربه کند.

براساس آنچه مخالفان این لایحه اعلام می‌کنند، این لایحه در دولت نهم تهیه شده‌ و اصلاحیه آن بعد از 80‌ سال که از عمر آن می‌گذرد، به مجلس ارائه شده است. لایحه تجارت در این چند دوره اخیر مجلس، نهایی نشده ‌بود و دولت یازدهم و دوازدهم نیز این لایحه را مجدد به مجلس بعدی موکول کرد.
به گفته مخالفان، از سال‌های گذشته تاکنون این لایحه به‌دلیل تعداد بالای مواد آن، بر زمین مانده‌ است.
در همین زمینه، آقای حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه‌و‌بودجه مجلس، با انتقاد از نحوه نگارش مواد این لایحه، گفت: متن لایحه را وقتی شما قرائت
می­‌کنید، بیشتر از اینکه احساس کنید متن قانونی است، برداشت می‌­کنید متن یک دستور­العمل است یا نهایتا یک آیین‌نامه است. این لایحه اگر قابل تفصیل و تعویض‌های متفاوت باشد، طبیعی است بعدا برای اصلاح آن باید فرایندی طولانی طی شود؛ اما اگر دستور­العمل یا آیین‌­نامه می‌بود، طبیعتا آسان‌­تر می‌توانست اصلاح یا تکمیل شود.
درمقابل آقای غلامرضا تاجگردون، رییس کمیسیون برنامه‌و‌بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، نیز درباره انتقادات واردشده به لایحه تجارت معتقد است: دو موضوع در این زمینه مطرح است: مبانی حقوقی و شرعی. در‌صورتی‌که هریک از این موارد ایراد داشته باشد، شورای نگهبان این لایحه را رد می‌کند و به مجلس بازمی‌گرداند.
وی تصویب موادی از لایحه در مجلس را در کل مثبت ارزیابی کرد و افزود: به‌نظر من لایحه تجارت به نظام مالکیت تعرضی نمی‌کند.
رییس کمیسیون برنامه‌و‌بودجه و محاسبات مجلس درباره مزایای لایحه تجارت، اظهار کرد: موضوعات بسیاری که در‌حال‌حاضر در تجارت با یکدیگر تعارض دارد و نامتناسب است با تصویب نهایی این لایحه برطرف شده و تسهیل روند فرایندهای تجاری با این لایحه محقق می‌شود.
در همین زمینه، آقای یحیی کمالی‌پور، نایب‌رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با «صبح‌نو» درباره این لایحه می‌گوید: لایحه اصلاح قانون تجارت در قالب 1500 ماده و در پنج کتاب در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته و اصلاحات لازم نیز درخصوص آن انجام شده است.
وی با بیان اینکه کتاب اول این لایحه 330 ماده دارد که در کمیسیون قضایی مجلس نهایی و به مجلس ارائه شده است، افزود: در صحن علنی، بیش از 200 ماده آن تصویب شده و مواد باقی‌مانده نیز در روزهای آینده تعیین تکلیف می‌شود.
کمالی‌پور با اشاره به انتقادات وارده به لایحه تجارت از سوی برخی نمایندگان مجلس، فعالان اقتصادی و بخش خصوصی گفت: لایحه وقتی از سوی دولت ارائه می‌شود، قطعا این فرصت برای ذی‌نفعان فراهم است تا دیدگاه‌ها و پیشنهادها خود را برای اصلاح ارائه دهند.
وی با بیان اینکه کمیسیون قضایی مجلس آمادگی دارد تا نظرات نمایندگان بخش خصوصی، اتاق بازرگانی، دولت و صاحب‌نظران را بررسی کند، گفت: لایحه تجارت، تنها لایحه‌ای است که در سه دوره مجلس از سوی دولت تقدیم شده است. یک‌بار این لایحه در مجلس هشتم در دستورکار قرار گرفت و در مجلس نهم تصویب شد؛ اما با ایراد شورای نگهبان به استناد اصل 85 قانون اساسی به کمیسیون قضایی و حقوقی برگشت و اکنون در مجلس دهم نیز دوباره مطرح شده است.
نایب‌رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه خلأهای قانون تجارت اجتناب‌ناپذیر است، اظهار کرد: با‌این‌حال، اینکه برخی می‌گویند لایحه تجارت باب دورزدن قانون را زیاد می‌کند، موردپذیرش نیست. ضمن اینکه این یک لایحه است و امکان اصلاح وجود دارد.
کمالی‌پور با اشاره به اینکه در لایحه تجارت، قانون فعلی به‌روز شده است، گفت: ادله‌ای که منتقدان اعلام می‌کنند، پذیرفتنی نیست؛ ضمن اینکه اصلاح این قانون یکی از ضرورت‌های کشور است و باید هرچه‌سریع‌تر تعیین تکلیف شود.وی درباره زمان بررسی کتاب دوم تا پنجم این لایحه نیز گفت: برنامه‌ریزی ما این است که کتاب دوم لایحه را تا اوایل مهر تقدیم صحن کنیم و تا پیش از پایان مجلس دهم کل لایحه تجارت تعیین تکلیف شود.

دیدگاه ها