نمایش نوار ابزار

فلاکت زمان در صدا و سیما

سه شنبه 5 می 2020

بیشترین ، متداول ترین و پرتکرار ترین جمله ای که در صدای جمهوری اسلامی و سیمای جمهوری اسلامی ایران به گوش میرسد این جمله است :

“با توجه به اینکه زمان محدود است ، نمیتوانیم ادامه برنامه را داشته باشیم “

فرقی هم ندارد مهمان یا کارشناس برنامه چه کسی باشد . فرقی هم ندارد موضوع برنامه چه باشد . هیچ تمایزی بین مسئول و غیر و مسئول هم وجود ندارد . فقط وقتشان تمام شده است .

انگار که اصل بر این است که این جمله در پایان تمام برنامه های صدا و سیما گفته شود .

مهمان اگر رئیس جمهور است و احتمالا مردم روزهای طولانی منتظر ارائه گزارش مسئول کشورشان بوده اند ، باز صدا و سیما فرصت ندارد .

مهمان اگر کارشناسی است برای ارائه پیشنهادات اقتصادی و تحلیل اوضاع اقتصادی ، باز ، صدا و سیما فرصت ندارد و وقتش تمام شده است .

اگر برنامه ای برای شاد کردن و خنداندن مردم هست ، باز فرصت تمام شده و باید هرچه زودتر خداحافظی کنند .

برنامه های رادیویی ، مسابقه ، مجری – کارشناس ، خبر ، تحلیل خبر ، اقتصادی ، آموزشی ، فرهنگی ، سرگرمی و ….

خلاصه ی امر اینکه هیچ تفاوتی نمیکند ، موضوع چیست ! صدا و سیما به گفته ی مداوم و مکرر مجریانش ، وقت ندارد و همیشه رو به اتمام است .

اصلا معلوم نیست این عبارت چه انگیزه و لذتی را برای مجریان و دست اندرکاران تلویزیونی و رادیویی دارد که با این حدت و شدت ، مشتاق بکار بردن آن هستند . همیشه !

به اندازه سلام و درود ، این جملات تکرار میشود . ” متاسفیم که وقت برنامه رو به اتمام است و امکان ادامه ی این بحث مهم نیست ”

اشکال کار در فضایی که داعیه ی فرهنگ سازی را دارد ، تکرار بیهوده های از سر عادت است .

اشکال دوم این روال ، بعد از اتمام همان برنامه ای است که زمان ادامه ی آن ممکن نبوده ! مضحک می نماید وقتی مجری در برنامه با آب و تاب فراوان از نداشتن زمان برای ادامه بحث سخن گفته و برنامه را تمام کرده ، اما بعد از آن شنونده باید تبلیغ سس مایونز یا کفش تن تاک ار بشنود . مفتضحانه تر اینکه برنامه ی بعدی نماوای تکراری یا موزیک تکراری و بی ارزش میشود .

تلخند ، نمونه ای از برنامه های رادیویی یا تلویزیونی

مجری به کارشناس و مهمان برنامه : آقای مهمان X ،فقط 30 ثانیه فرصت داریم ! اگر میتونید در این فرصت کوتاه برای ما و مردم بفرمایید که راه حل گذر از رکود اقتصادی همراه با تورم افسارگسیخته چی میتونه باشه و راهنمایی شما برای صاحبان کسب و کار در این مقطع حساس کنونی چیه ؟

مهمان X : حقیقیتا اینکه در این فرصت کوتاه نمیشه به این بحث پرداخت . اما !…… مجری : ببخشید تیتراژ برنامه داره میره ! امیدوارم از این برنامه کمال بهره را برده باشین !

خدانگهدار

 

دیدگاه ها