نمایش نوار ابزار

دانستنی هایی از صنعت خودرو

یکشنبه 4 دسامبر 2016

دانستنی هایی از صنعت خودرو

هرکسی که به دنیای خودرو علاقه مند است و شگفت زده از پیشرفت‌های هر روزه ی  جدید آن میشود ، قطعا عاشق دانستنی‌های است که از همان ابتدای این صنعت تا به امروز، در دنیای خودروها وجود داشته‌ و دارد.

 

مواردی مانند اینکه ، ۷۵درصد از خودروهایی که توسط رولز-رویس تولیدشده‌اند، به دلیل کیفیت فوق‌العاده بالا و مهندسی بی‌نظیر، هچنان در جاده‌ها وجود دارند و از چرخه خارج نشده‌اند. دانستنی‌هایی که هریک، جذابیت‌های خاص خود را داشته و می‌توانند برای دوستداران صنعت خودرو ، بسیار جالب باشند.

 

لینک معرفی تجهیزات و ابزار تعمیرگاهی خودرو

 

کارل بنز خودرو را اختراع نکرد

آنچه کارل بنز انجام داد، گواهی تولد خودرویی در قالب یک پتنت ثبت اختراع بود. این خودرو، حاصل ترکیب بسیاری از اختراعاتی بود که توانست به شکل نهایی خود درآید. ترکیبی از خودرویی با سوخت بخار نیکولاس-جوزف کوگونت در سال ۱۷۶۹ و همچنین اولین موتور احتراق داخلی جهان که به‌احتمال‌زیاد در سال ۱۸۰۷ توسط نیسفور نیپس (Nicephore Niepce) ساخته‌شده بود. پتنت کارل بنز با عنوان «خودرویی با سوخت گازی» بود که در سال ۱۸۸۶ ثبت شد.

 

خودروها،۹۵ درصد از عمرشان پارک هستند

همانگونه که شما هم فکرش نمی‌کنید، به‌صورت میانگین، خودروها در سراسر دنیا به خاطر وجود ترافیک‌های زیاد و مواردی از این قبیل، رانده نمی‌شوند. با گسترش حمل‌ونقل عمومی در سراسر دنیا و البته وجود داشتن تعداد زیاد خودرو در هر کشور ، تنها به تعداد خودروهای پارک شده افزوده ‌شده و خودروها، بیشترین سال‌های زندگی خود را به‌طور میانگین، در پارکینگ به سر می‌برند.

 

آمریکایی‌ها، در یک سال، به‌طور میانگین ۳۸ ساعت را در ترافیک می‌گذرانند

در شهرهای بزرگی مانند لس‌آنجلس و نیویورک، این عدد حتی به ۶۰ ساعت در یک سال نیز می‌رسد. البته دلیل آن، وجود خودروهای بسیار زیاد در جاده‌ها نیست. درواقع دلیل اصلی آن، تمرکز خودروها در فضاهای کوچک شهری است. در شهرهای بزرگ، مشکل ، مردمی نیستند که خودرو می‌خرند ، بلکه نبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل گسترده‌ای است که تا این حد تمرکز خودرویی را ایجاد می‌کند.

 

مخترع کروز کنترل یک فرد نابینا بود

رالف تیتور (Ralph Teetor)، فردی بود که علیرغم نابینا بودن از سن ۵ سالگی، این وسیله خودرویی را اختراع کرد.

 

مدرک دانشگاهی او، مهندسی مکانیک از دانشگاه پنسیلوانیا بود که بعد از اتمام تحصیل، روی توربین‌های بخار موجود در اژدرهای زیردریایی کار می‌کرد. او سپس رئیس شرکت قطعه‌سازی خودرویی شد و هنگامی‌که با وکیل خود در حال رانندگی کردن بود و کم‌ و زیاد کردن سرعت خودرو او را آزار می‌داد، ایده ساخت کروز کنترل به ذهنش رسید.

 

ولوو مخترع کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای بوده است

اگرچه شرکت سوئدی ولوو، هیچ‌گاه پتنت (Patent) اختراع خود را ثبت نکرد و نیز اجازه داد تا شرکتهای دیگر هم آن را به تولید برسانند اما این‌ یک اختراع ساده و معمولی نبوده که بتوان به این سادگی‌ها از کنار آن گذشت. تخمین زده‌ شده است که کمربند سه‌نقطه‌ای، در هر شش ثانیه، جان یک نفر را نجات داده است. اختراع بزرگی که تاکنون جان این‌همه انسان را از مرگ نجات داده است.

 

لینک معرفی ابزار آلات

چرخ، حدود ۳,۵۰۰ سال قبل از میلاد اختراع‌شده است

هنوز هیچ‌کس، داستان اختراع چرخ را نمی‌داند. بااین‌حال، چرخ‌های اولیه‌ای که اختراع‌شده بودند، برای حمل‌ونقل استفاده‌نشده و تنها برای کوزه‌گری مورداستفاده قرار می‌گرفتند. جالب است بدانید که شمع، فلوت و نوشیدنی‌های الکلی، همگی قبل از چرخ اختراع‌شده بودند.

 

بازیافت خودرو، شانزدهمین صنعت بزرگ در ایالات‌متحده است

صنعت جذاب و پردرآمدی که در کشور آمریکا با بازیافت خودروهای فرسوده و خارج کردن آن‌ها از حمل‌ونقل، علاوه بر مزایای زیست‌محیطی، چیزی حدود ۸۵ میلیون بشکه نفت را با بازیافت ۱۲ میلیون دستگاه خودرو، در تولید خودروهای جدید، صرفه‌جویی کرده است.

 

یک خودرو ،  با مونتاژ حدودا ۳۰,۰۰۰ قطعه مجزا تولید می‌شود

زمانی که به‌صورت کلی، به بخش‌هایی مانند موتور، سیستم تعلیق، سیستم انتقال قدرت، سیستم روغن‌کاری و سوخت‌رسانی، ترمز و دیگر موارد، نگاه می‌کنیم، می‌توانیم از اعجاز کنار هم قرار گرفتن این‌همه قطعات جدا در کنار یکدیگر و کار کردن به‌صورت یک مجموعه قدرتمند و مدرن، آگاه شویم. جالب است بدانید که در سال ۱۹۸۵، عمر مفید خودروها به‌طور میانگین،۸.۴ سال بوده که این عدد، امروزه به ۱۱ سال رسیده است.

 

هر خودرو به‌طور میانگین، شامل ۲۵ کیلوگرم سیم‌کشی مس است

هرچه خودروها روزبه‌روز به سیستم‌های الکترونیکی و برنامه‌نویسی وابسته‌تر می‌شنود، نیاز به سیم‌ها نیز در آن‌ها بیشتر می‌شود. در یک خودروی لوکس، چیزی حدود ۱,۵۰۰ سیم مسی وجود دارد که طول آن‌ها درمجموع تا یک مایل (حدود ۱.۶ کیلومتر) نیز می‌رسد. در اواخر دهه ۴۰ میلادی، خودروها به‌طور میانگین، تنها از ۵۰ سیم مجزا به طول کلی ۴۵ متر استفاده می‌کردند.

 

اتوبان‌های آلمان دارای محدودیت سرعت هستند

درحالی‌که خیلی از مردم، کشور پیشرفته آلمان را مثالی برای ضروری نبودن محدودیت‌های سرعت در جاده‌ها می‌دانند، این را باید گفت که در اتوبان‌های این کشور اروپایی، محدودیت سرعت وجود دارد. همچنین، هرساله تعداد جاده‌های طولانی بدون محدودیت سرعت در این کشور نیز به دلایل ایمنی، در حال کاهش است. اما تفاوتی که ما کمتر شاهد آن هستیم ، محدودیت حداقل سرعت در باند سرعت است . در آلمان ، کسی حق ندارد اگر سرعت آن کمتر از 120 کیلومتر باشد در باند سبقت حرکت کند . به دلیل اینکه علائم رانندگی در اتوبانهای آلمان ، به جای حداکثر سرعت ، هشدار  حداقل سرعت را در تابلو نصب میکند ، برخی تصور میکنند که در همه ی اتوبانها و بزرگراههای کشور آلمان ، هیچگونه محدویت سرعتی وجود ندارد .

 

هزینه نگهداری خودرو در آمریکا در طول یک سال،۸,۴۶۹ دلار است

بر اساس تحقیقی که در کشور آمریکا صورت گرفته است، هزینه نگه‌داری یک وانت پیکاپ حدود ۱۰,۰۵۴ دلار، یک سدان کوچک شهری در حدود ۶,۳۵۴ دلار و در خودروهای برقی نیز چیزی حدود ۸,۴۳۹ دلار، به‌صورت میانگین است. این هزینه‌ها شامل، تعمیرات، نگهداری، سوخت و استهلاک خودرو است.

 

اولین تصادف خودرویی در سال ۱۸۹۱ رخ داد

تنها نیاز نیست که برای تصادف کردن، سرعت بالایی داشته باشیم. جان ویلیام لمبرت، اولین خودروی بنزینی تک سیلندرجهان را ساخت و سپس، با آن دچار حادثه شد! سرعت او تنها ۸ کیلومتر بر ساعت بود که خودروی او به ریشه یک درخت برخورد کرد و از مسیر خود منحرف شد و آسیب دید.

 

احتمال مرگ در یک تصادف خودرویی ، ۱ در ۵,۰۰۰ است

شانس کشته شدن در یک هواپیما، به دلیل کوتاه‌تر بودن سفر ازنظر زمانی و داشتن خلبان‌ها و کادری حرفه‌ای، بسیار کمتر از خودرو است. خودروهایی که نه همه‌ی رانندگانی که آن‌ها را می‌رانند حرفه‌ای هستند و نه از امکانات ایمنی مدرنی که در هواپیما استفاده می‌شود، بهره می‌برند. جالب است بدانید ، از نظر آماری ، کمترین تعداد کشته مربوط به هواپیما و سفر هوایی بوده است . و بیشترین آن مربوط به خودرو .

علاوه بر تعداد ، از نظر مقایسه ای هم نسبت به جمع تعداد سرنشین همه ی خودروها و تعداد صندلی همه ی هواپیماها ، و همچنین تعداد میانگین سفر آنها ، باز هم درصد آسیب و کشته ها در خودرو بالاتر از هواپیما بوده .

 

نصب رادیو در خودروها، در آستانه ی ممنوع شدن بود

هنگامی‌که اولین رادیوهای خودرویی اختراع شدند، بسیاری از ایالت‌های آمریکا، به دلیل اینکه این رادیوها می‌توانستند حواس راننده را پرت کنند، قصد داشتند که آن را غیرقانونی اعلام کنند؛ اما اکنون،۱۰۰ سال پس‌ازآن، این گوشی‌های همراه هستند که بیشترین حواس‌پرتی را در هنگام رانندگی برای رانندگان ایجاد می‌کنند.

 

بیشتر مردم، هر ۱۸ سال یک‌بار به‌طور میانگین یک تصادف را تجربه می‌کنند

بر اساس گفته‌های صنعت بیمه، هر شخصی در طول زندگی خود،۴ بار، یک حادثه رانندگی را به‌طور میانگین تجربه خواهد کرد. البته هر یک تصادف در ۱۸ سال، یک آمار بی‌اهمیت بوده و چندان درست نیست؛ زیرا همه می‌دانیم که دنیا به این صورت کارنکرده و نخواهد کرد؛ اما آن چیزی که درست است، افزایش یافتن تصادفات در هنگام رانندگی در شب، رانندگی در ساعت‌های شلوغی یا انجام دادن چندین کار در هنگام رانندگی است.

 

 

منبع :www.sarpoosh.co

دیدگاه ها