نمایش نوار ابزار

نکات کلیدی رهبری و مدیریت تیم

جمعه 3 آگوست 2018

 

1- مدیریت کردن آدم‌های بی انگیزه خیلی سخته.  پس کار خودتون رو راحت کنین و اصلا اونها رو استخدام نکنین تا مجبور به انجام این کار نباشین . بسیاری مواقع در شرکتها ، مشکل بزرگی بنام کارکنان بی انگیزه و اصطلاحا منفی مشغول بکار هستند که این دسته از کار نکن ها ، علاوه بر تحمیل هزینه های حقوق دستمزدی که برای شما به بار میاوردند ، بصورت مستقیم در عملکرد دیگر کارکنان تیم اثر منفی دارند . به جای تحمل کار نکردن های این افراد ، بهترین راه را انتخاب کنیم : خداحافظی با افراد بی انگیزه .

2- کارها و برنامه های خودتون رو یادداشت کنین و در اولین فرصت انجام بدین . یادداشت کردن و نوشتن کارها بسیار مفید است . میشود گفت تمام عملکرد نرم افزار هایی مثل CRM و موفقیت بکارگیری این نوع نرم افزار ها ، موضوع نوشتن و یادداشت کردن کارهاست .

3-  کارها را در اولین فرصت انجام دهیم .  به عنوان یک مدیر، ساده‌تره که صبر کنین و یک انتقاد بحرانی رو توی لفافه بگین، ولی این کار خودخواهانه‌اس . من تلاش می‌کنم در اولین فرصتی که بتونم اتاق کنفرانس رو برای برگذاری جلسه با اون شخص داشته باشم بازخوردم رو منتقل کنم، و برای یک جلسه رسمی رو در رو در روزهای بعد صبر نمی‌کنم.

4- تشویق کارکنان خوب . بازیکنان ‌خوب عاشق شنیدن نظرات انتقادی در مورد عملکردشون هستن، و وقتی بازیکنان متوسط تلاشی برای شنیدن بازخوردهای مربوط به خودشون نمی‌کنن، واقعا ناراحت می‌شن. بازیکنان ‌خوب خودتون رو با ارائه بازخورد عملی برای همه افراد تیم، و تشخیص عملکردهای برتر، راضی نگه دارین.

5- سریع اخراج کنین. اگر کسی که کارش رو بد انجام می‌ده رو زود اخراج نکنین، ممکنه کسانی که کارشون رو خوب انجام می‌دن رو هم از دست بدین. تاثیر کسی که کارش رو بد انجام می‌ده روی کسی که کارش رو خوب انجام می‌ده رو دست کم نگیرین. تیم شما حتی می‌تونه با افراد کمتر، سریعتر حرکت کنه. و نهایتا اخراج کسی که کارش بده آسون‌تر از اینه که به خاطر تموم شدن سرمایه، مجبور بشین یک کارمند خوب رو اخراج کنین. پس کسی که کارش رو بد انجام می‌ده اخراج کنین، قبل از اینکه مجبور بشین کسی که کارش رو خوب انجام می‌ده رو اخراج کنین.

6-  افراد باید احساس کنن که بهشون گوش داده شده. برای گوش دادن وقت بگذارین (ممکنه حق با شما نباشه)، بعد تصمیم بگیرین و اون تصمیم رو توضیح بدین. تا زمانی‌که متوجه نشدین چرا تصمیمی گرفته شده، تفسیری روی نظر دیگران ندین.

7-  ارائه توضیح و دلیل برای اینکه چرا شما تصمیمی رو گرفتین راهی برای بهبود فرایند تصمیم گیری شماست. هدف اصلی اینه که در فرایند کاری مدیر حداقل تصمیمات رو بگیره، و برای این امر تیم شما باید بدونه چطور تصمیمات خوب بگیره. در کارها از همکاران و تیم همراه مشورت بگیریم .

8-  وقتی برای تیمتون هدف‌گذاری می‌کنین، موفقیت رو واضح تعریف کنین و بدون کسب اطلاعات جدید، تعریف رو تغییر ندین. از سوی دیگه، زمانی که حقایق تغییر می‌کنه، اهداف خودتون رو دوباره ارزیابی کنین. اهداف سخت اما دست‌یافتنی تنظیم کنین.

9-  هر تصمیمی بین یک فرد و مدیر گرفته بشه (مثلا  ارتقاء شغلی، جلسات رودرروی مداوم، احضار شدن به جلسه) فقط بین مدیر و اون فرد نیست، بلکه روی تمام افراد تیم اثر می‌گذاره. به عنوان مثال اگر می‌خواین کسی رو ارتقا بدین، اول مطمئن بشین که بقیه افراد تیم متوجه می‌شن که چرا اون فرد ارتقا پیدا کرده و چه کاری باید انجام بدن تا همون جایگاه رو به دست بیارن.

10-  گاهی اوقات مجبورین روی پروژه بزرگی که منابع زیادی نیاز داره و به نتیجه نمی‌رسه شرط بندی کنین. مراقب تلفات روحی تیمتون باشید. همه تحمل شکست‌های مکرر رو ندارن. اگر شما یکی از بنیانگذاران هستین، احتمالا به این موضوع بیشتر از تیمتون عادت دارین. یک روش خوب این است که کارهای تکراری را با کارهای پرریسکتر و بزرگتر ترکیب کنین تا انرژی تیمتون رو بازسازی کنین. اما نباید هیچ ویژگی‌ای رو به عنوان یک راه حل جادویی مطرح کنین، و شکست فردی با حسن نیت رو به عنوان هزینه لازم برای تجربه چیزهای جدید نشون بدین. شرکت شما نمونه‌ای از شرط بندی‌های شماست.

 

 

11-  بهترین راه برای جلوگیری از رواج سیاست‌بازی، چشم پوشی کردن نیست، بلکه وقت گذاشتن روی این مسئله‌ست. سیستم‌های روشن مبتنی بر شایستگی تعریف کنین، که سردرگمی در مورد آنچه اعضای تیمتون باید انجام بدن رو کاهش بده.

12-  یکی از مفیدترین کارهایی که می‌تونین انجام بدین اینه که تصویر بزرگتر و جامعتر رو برای تیمتون ترسیم کنین. دونستن اونچه که مهمه به پشت سر گذاشتن چیزهای مزخرف کمک می‌کنه.

13-  بهترین راه برای مدیریت آدم‌های بزرگ، ارائه واضح اهداف و دادن بازخورد منظمه (که با دستورات منظم متفاوته).

14-  بااینکه توسعه حرفه‌‌ای مسئولیت شخصی هر فرده (چه کس دیگه ای می‌تونه باشه؟)، اما زمان و وقتی که یک مدیر برای درک و فعال کردن پیشرفت تیمش صرف می‌کنه، زمانیه که به درستی استفاده شده.

15-  گاهی اوقات افراد حرف‌های به درد نخور می‌گن. گاهی اوقات آدمها روزهای بد دارن. زیاد همه‌چیز رو به خودتون نگیرین.

16- یک شعار شخصی هست که به نظر من مفیده “ما تا الان خوش شانس بودیم اما دیگه وقتشه که خوب باشیم.” به این معنی که ، اجازه بدین وانمود کنیم تمام موفقیت‌های گذشته نتیجه وضعیت ما و نه کار سخت یا کیفیت خوب ما بوده. در حال حاضر با عملکرد بهتر یک فرصت منحصر به فرد برای کاهش وابستگی خودمون به شانس داریم.برای این باور فقط کافیه کمی از منیت خودتون رو خرج کنین، و این می‌تونه نیروی فردی شما رو تقویت و به بهبود تیم کمک کنه.

17- کارهایی که فکر میکنید درست است را انجام بدهید . هر روز سعی کنیم کار جدیدی و راهکار نویی را برای پیشبرد اهدافمان طرح ریزی کنیم . به هیچ عنوان کارهایمان روزمره و یکنواخت نشود . اگر میخواهیم موفق باشیم و پیشرفتی را داشته باشیم ، شرطش هر روز فکر کردن ، هر روز کار کردن و هر روز تلاش کردن است .

علی حقانی

مطالب مشابه
دیدگاه ها