نمایش نوار ابزار

گیاه بامبو

شنبه 3 آگوست 2019

یکی از مواردی که در فنگ شویی به آن اشاره میشود ، گیاه بامبو میباشد .

در این مجال در خصوص این گیاه و خصوصیات آن توضیحاتی را جمع آوری کرده ام که ارائه میشود:

بامبو به خودی خود گیاهی شگفت انگیز و دارای انرژی صلح آمیز و خردمندانه است.

بامبوهای خوش یمن یا (Lucky Bamboo) از محبوبترین ابزارهای کارگشایی در فنگ شویی به شمار میروند و جالب اینجاست که این گیاهان، بیش از هر وسیله دیگر فنگ شویی مورد غفلت و بی توجهی قرار میگیرند. من خود شاهد دهها و صدها بامبوی خوش یمن بوده ام که برای زنده ماندن تلاش میکردند، ظاهرشان نشانه بی توجهی و تنها نشانه بارز خوش یمنی آنها، موفقیت در امر “بقا” بود.

هرچند مراقبت از این بامبوها ساده است و خود گیاه هم اصولا مقاوم و صبور است، اما مانند هر موجود زنده دیگری نیازمند توجه و علاقه است. از لمس کردن آن نترسید و مراقبش باشید. هرچه باشد بمبو به خاطر نیروی حیات و رشد قدرتمند خود دارای ارج و قرب شده و خوش یمن لقب گرفته است.

راستی چرا این بامبو، خوش یمن است؟

بامبو به خودی خود گیاهی شگفت انگیز و دارای انرژی صلح آمیز و خردمندانه است. این گیاه به ما می آموزد که چگونه انعطاف پذیر و در درون باز و آزاد باشیم تا روح ما بتواند آزادانه در درونمان حرکت کرده و وجود ما را درمان کند.

 

اگر این شانس را داشته باشید که بامبو در باغچه خانه شما بروید، میدانید که صدای این گیاهان تا چه حد آرامش بخش و تقریبا صدایی متعالی است. این صدا در مورد زنگوله های بادی که با بامبو ساخته میشوند و همچنین کفپوشهای بامبو نیز صادق است. به طور کلی، دلیل اصلی اینکه این گیاه خوش یمن دانسته میشود این است که این گیاه میتواند با قرار گرفتن در شرایط مناسب، هر پنج عنصر اصلی فنگ شویی آب، آتش، خاک، چوب و فلز را در محیط زیست خود وارد کند. به این ترتیب که:

 

  • چوب: خود گیاه
  • خاک: زمینی که گیاه از آن میروید
  • آب: آبی که گیاه با کمک آن رشد میکند
  • آتش: روبان قرمزی که به نشانه آتش به گیاه یا به ظرف آن بسته میشود.
  • فلز: اگر ظرفی که بامبو در آن قرار میگیرد شیشه ای باشد، در دسته عنصر فلز قرار میگیرد. اگر گلدان از جنسی چون سفال یا سرامیک باشد، معمولا سکه یا تصویری فلزی به همراه دارد.

 

تعداد ساقه های گیاه بامبو نیز بسیار مهم است و هر تعداد ساقه معنای متفاوتی دارد:

دو ساقه بامبو: عشق

سه تا شش ساقه : شادی

پنج تا هفت ساقه: سلامتی

هشت ساقه: ثروت

نه ساقه : در حالت کلی نماد خوش یمنی

بیست و یک ساقه: دعای خیر و موهبت خدا

 

توصیه هایی مختصر و مفید برای نگهداری از بامبوی خوش یمن

میلیونها تن از صاحبان خوش شانس بامبوی خوش یمن در سراسر جهان میدانند که این گیاه، برای منزل و محل کار بهترین انتخاب است زیرا تنها به دو سه سانتیمتر آب در ظرفش و نور غیر مستقیم آفتاب نیاز دارد تا خوش و خرم باشد.

 

بامبوی خوش یمن چیست؟

گیاهی که قرنهاست به نام بامبوی وش یمن شناته میشود، اصلا بامبو نیست و از دسته گیاهان دراکانیا Dracaena و ویشاوند جهش یافته خانواده سوسنیان است که در جنگلهای بارانی تاریک مناطق حاره در آسیای جنوب شرقی و آفریقا میروید.

 

این گیاه به چه مقدار مراقبت نیاز دارد؟

نیازهای اصلی این بامبو بدین شرح است: تمیز نگهداشتن آب آن با تعویض هفتگی. مقدار آب باید تا اندازه ای باشد که تقریبا تا ۲.۵ سانتیمتری بالاتر از انتهای پایینی ساقه قرار بگیرد. این گیاه نور فراوان اما غیر مستقیم آفتاب و دمای ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتیگراد را ترجیح میدهد. هرچند درباره غذا دادن به این گیاه عقاید متلفی وجود دارد، اما بامبوی خوش یمن هم یک موجود زنده است و بدنیست هر از گاهی مقداری کود ملایم، مانند کود بنفشه آفریقایی به آب آن اضافه شود. از آنجایی که رشد گیاه با مقدار غذای آن متناسب است، با تغذیه آن با مقادیر اندک کود میتوانید همواره گیاه را در اندازه ای قابل کنترل نگهدارید.

 

چرا برگهای گیاه زرد میشوند؟

دو عامل اصلی زرد شدن برگ بامبو از این قرارند: ۱) نور مستقیم بیش از حد و ۲) آب لوله کشی مورد استفاده برای گیاه بیش از حد نمک یا فلوراید دارد. برای اینکه گیاهتان دوره پربار و جدیدی آغاز کند، آن را از تابش مستقیم نور آفتاب دور کرده و آب آنرا تنها از آب فیلتر شده یا آب معدنی طبیعی تامین کنید.

 

روش نگهداری گیاه بامبو بسیار ساده است ، این گیاه را می توان در آب و یا خاک ژله ای نگهداری كرد .

 

نگهداری بامبو در آب : در روش  نگهداری بامبو در آب نباید تمام ساقه را در آب قرارداد ، بلکه باید فقط  3 تا 5 بند پایین آن در آب باشد . اگر تمام ساقه داخل آب قرار گیرد ، ریشه تمام سطح ساقه را می پوشاند و این از زیبایی گیاه می كاهد.

برای نگهداری بامبو در آب معمولی ابتدا می باید حدود دو ساعت آب را کنار بگذارید تا کلر آن كاملاّ از بین برود ، زیرا کلر آب باعث زرد شدن گیاهان سبز می شود . پس از گذشت مدت زمان یاد شده بامبو را در آن قرار دهید .

 

لازم به یادآوریست که هر 15 الی 20 روز یک بار باید آب گیاه بامبو را عوض كرد . بامبو ، املاح موجود در آب را جذب  و به این ترتیب رشد می کند . با تعویض آب ، املاح مورد نیاز در اختیار گیاه قرار می گیرد و در نتیجه ، رشد سریع تر را شاهد خواهید بود.

یاد آور می شویم هرگز نباید از آب معدنی برای نگهداری بامبو استفاده شود ، زیرا آب معدنی دارای فلوئر است و وجود این ماده باعث زرد شدن گیاهان سبز می شود .

خاک ژله ای : به منظور نگهداری گیاه بامبو در خاک ژله ای ابتدا باید بامبو را در آب قرار داد تا ریشه كند . حدودا دو ماه ونیم پس از آنکه بامبو به ریشه نشست می توان آن را داخل خاک های ژله ای قرار داد . در زمان هایی که قصد تعویض یا شارژ خاک ژله ای را داشتید ، بامبو را داخل آب نگهداری كنید . لازم به ذكر است در این روش نگهداری ، املاح مورد نیاز بامبو از طریق خاک ژله ای تامین می شود .

کاشت بامبو در خاک

گیاه بامبو فقط  در خاک های مخصوص می تواند به زندگی ادامه دهد . از خصوصیات این نوع خاک ها ، قابلیت نگهداری آب به مدت طولانی را می توان نام برد . رشد بامبو در این خاک ها افزایش می یابد. بامبو ، گیاهی است که در رطوبت 70 درصد در جنوب شرقی آسیا رشد می کند ، اما با دمای معمولی داخل اتاق نیز سازگاری دارد ، البته اگر قصد رسیدگی بیشتر و بهتر از این گیاه رادارید می توانید در زمان های مختلف ، برگ های گیاه را با آب پاش مرطوب كنید .

بامبو ، گیاهی است که هم از طریق ریشه و هم از طریق برگ تغذیه می كند . با پاشیدن آب روی آن در واقع  شما به دو روش ،  مواد غذایی را به گیاه تزریق كرده اید ؛ البته اگر می خواهید گیاه شما رشد بهتری داشته باشد ، می توانید از قطره های تقویتی یا اسپری تغذیه استفاده كنید .

نورگیری

گیاه بامبو نیاز به نور مستقیم خورشید ندارد . این گیاه كاملا آپارتمانی است و بهترین نور برای آن نوری است كه در فاصله ی حدود 3 متر از پنجره ای که جلوی آن پرده کشیده شده می باشد . بامبو با شرایط آب و هوایی ثابت ، سازگار است . از این رو از نگهداری بامبو مقابل باد کولر ، نزدیک بخاری یا شومینه و یا جلو دری که بعضی  اوقات نسیمی از لای آن می وزد ، خود داری كنید و همچنین از جا به جا کردن آن بپرهیزید ، چرا كه این گیاه بعد از مدتی به مکانی که در آن قرار دارد عادت می کند و جا به جایی  ممکن است ضربه ی جبران ناپذیری به گیاه وارد کند و باعث زرد شدن برگ های آن شود.تعداد متفاوت از گیاهان بامبو می تواند بیانگر معانی متفاوتی از خوشبختی باشد. در پائین توضیحاتی آمده است که می تواند به انتخاب شما درباره تعداد بامبوها کمک کند.

گیاه را کجا قرار دهیم؟

در حقیقت این نوع بامبو که بامبوی خوش یمن معروف است نوعی گیاه است که شبیه بامبواست. این گیاه سمی است و برای حیوانات خانگی مضر است . مخصوصاً این که بعضی از حیوانات خانگی عادت دارند که برگ گیاهان را بجوند. بنابراین گیاه را دور از دسترس این حیوانات قرار دهید و مکان آن را به گونه ای انتخاب کنید که گرد و خاک روی برگ های آن ننشیند. بنابراین می تونید به جای داشتن دسته ای از بامبوی خوش یمن روی میز قهوه خوری در اتاق پذیرایی از دسته کوچکتری روی تاقچه استفاده کنید.

یکی دیگر از مواردی که باید در نگه داری این گیاه رعایت شود در مورد محل نگه داری این گیاه است. گیاه را نباید در جائی قرار داد که زیر تابش مستقیم نور خورشیدو یا محیط های خیلی گرم یا سرد باشد. به عبارت دیگر، بامبوی خوش یمن شما نباید زیر باد کولر، کنار بخاری و یا پشت پنجره و زیر تابش مستقیم نور خورشید باشد. اگر تمامی این موارد را رعایت کنید، مطمئناً بامبوی خوش یمن سالم و سرحالی خواهید داشت.

به دلیل انعطاف پذیری گیاه در مقابل شرایط محیطی، میتوانید بامبوی خوش یمن را در تمام قسمت های خانه قرار دهید. به دلیل رشد حجمی این گیاه، بعد از مدت زمان کوتاهی حجم گیاه بیشتر شده و تمام قسمتی که گیاه قرار گرفته است را می پوشاند و به همین دلیل میتوانید آن را گوشه اتاق کمی دورتر از دیوار و یا هر کجای دیگر که فضای کافی برای رشد این گیاه وجود دارد، قرار دهید. همچنین می توانید این گیاه را در نقاطی از محل کار یا منزلتان قرار دهید که احتمال آسیب به بدن در آن نقاط به دلیل گوشه ها و برآمدگی های تیز وجود دارد. از دیگر مزایای این گیا ه این است که می تواند در مواقعی که شما به انرژی احتیاج دارید، در تولید انرژی به شما کمک کند.

 

با تشکر از : استاد بابک شاهرخی

مطالب مشابه
دیدگاه ها